Vanliga misstag

Vi har det senaste halvåret fått allt fler önskemål om förändringar av inlämnade dödsfallsenkäter då man har gjort fel. Det är förstås glädjande att detta uppmärksammas och korrigeras men det vore ännu bättre om allt blir rätt ifrån början.

  • Fel personnummer. Systemet kontrollerar att det är ett korrekt personnummer utifrån hur personnummer är konstruerade. Det är till 100 % den som rapporterar som har ansvar för att det är rätt person som rapporteras. Registrets kansli kan radera ett felaktigt personnummer genom att ta bort hela registreringen. Vi kan alltså inte byta personnummer utan när den felaktiga posten är borttagen så måste det hela göras om av användaren.
  • Fel vårdenhet. Många användare är behöriga på flera enheter. Det gäller därför att vara uppmärksam vid inloggningen så att man väljer rätt enhet. Registrets kansli kan flytta en registrering ifrån fel till rätt enhet på anmodan.
  • Fel svar på enkätfrågan. En ofullständig dödsfallsenkät kan kompletteras upp till 180 dagar efter avlidendatum. En komplett dödsfallsenkät kan ändras upp till 10 dagar efter registreringsdatum. Övriga ändringar kan bara göras av registrets kansli. Det prövas ifrån fall till fall om önskad ändring är motiverad att utföra. Observera att vissa svar påverkar vilka frågor i övrigt som skall besvaras vilket innebär att ett ändrat svar kan leda till såväl nya frågor som att redan besvarade frågor tas bort.